Thursday, November 20, 2008

Torsdags bloggat


Måste ju blogga första pulkåkningsdagen för vintern. Det gick som ett jihejsan.








Toa läsning. Hjalmar berättar för Viola att bebisar inte får läsa pangpang tidningar utan hon fick nöja sig med en Bamse bok.
Hjalmar läser med stor inlevelse och kommer åter på att Pappa sköt mitt i prick och vann en termos på sista skjutövningen. Han är mäkta stolt över sin far.
Onsdags lunch med världens finaste Eddie kompis.
Torsdagar brukar ju vanligen vara vår gör inget speciellt dag. Men idag har det varit fullt ös. Vi började med att inhandla ngt som vi inte kan säga. Sen var det mathandlingsdax. Och efter det snabbt hem för intag av lunch. Sen hämtade vi Lundbladsbarnas farmor och drog iväg på 70 års fika hos morfar och sen snabbt hem igen och Hjalmar fick äta middag i soffan och se Musses klubbhus medans jag började torsdagsstädningen och Viola sov och sist men inte minst, Guatemala bazaar. Nu sover barnen sött och vi ska bara avsluta städningen för att vakna till ett kliniskt rent hem imorgon fredag. Det är så skönt.
Dagens positiva:
Hugos skola hade Guatemala bazaar idag. Det innebär att alla barn och även föräldrar får tillverka och baka saker som sen säljs till förmån för deras fadderskola i Guatemala. Det var jättemycket folk men en väldigt rolig och bra sak att göra för andra barn. Hjalmar köpte en rosa flirtkule gris som en Carl tillverkat och en påse muffins som han iof råkade trampa på men det var ändå tillräckligt goda för att han skulle mula i sig 3 st när vi kom hem, och jag köpte en grankvist med torkade apelsinskivor. Allt för 40 kr. Sen kunde man köpa fika vilket vi också gjorde. Ett glas saft och en tallrik med 3 kaksorter 5 kr. Löjligt billigt. Vi ska absolut åka dit fler gånger.
Dagens negativa:
Idag när vi var och hndlade och Hjalmar som bäst stog och plockade i sin lördagsgodis påse kommer det fram en man och en fru. Mannen säger till frun ge mig en sån där så ska jag smaka om den är god. Hjalmar säger då högt och tydligt - Mamma så där får man inte göra. Jag säger Näe det får man inte och det är konstigt att barna ska måste lära de vuxna hur man ska göra. Sen sa dem inget mer och inte jag heller. Men jag tog Hjalmar i handen och gick och tog godis på andra sidan istället.
Hur kan man göra en sån sak mitt framför ögonen på ett litet barn. Jag blir spyfärdig rent ut sagt. Men jag är väldigt stolt över min förnuftiga pojke.

No comments: