Monday, April 02, 2012

Lite gosaker


Ananas paj
Skalet:
150 gr smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Blanda allt i matberedare.
Tryck ut i smörjd form.

Fyllning:
1 ägg
2 dl lätt cremefraice
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
ca 500 gr avrunnen krossad ananas

Rör ihop och häll i formen.
Grädda i 175 grader ca 40 minuter
Ät med glass eller grädde

Potatis sallad:
Potatis, morötter, purjolök
ärtskidor, ruccola, oliver, feta ost
olivolja och vitvinsvinäger
salt och peppar

Vet ni hur man gör världens godaste sparris??
Först måste ni ju fjunga av den hårda delen och det gör man helt enkelt av att böja sparrisen och där den går av så går den av. Släng bort den hårda delen såklart. Koka i saltat vatten 1 minut och sen skölj den i kallt vatten och låt den sen ligga i vattnet tills den ska ätas.

Fasen vad gott det var med tunnbröd rulle. Jag tror aldrig jag ätit det faktiskt.

Jag kan ju säga att både ananaspajen och tunnbröd rullen var såå god så då blir det sån här lunch. Morötterna och ärtskidorna stekta jag i lite olja och svartvinbärsvinäger + salt och peppar

Superenkel fiskgratäng

Rotsaksmos
5 potatisar
2 morötter
2 palsternackor (lika stora som morötterna)
1 ägg

400 gr sej (el annan valfri fisk)

sås
2 l lättcreme fraice
3/4 dl vatten
1 kruka dill
salt, peppar
½ fiskbuljong (smulad)
rör ihop

citron i tjocka skivor

Skär rotsakerna i bitar. Koka ca 10-15 minuter. Grov mosa dem. Jag mosar med ballongvisp. Rör ner ägget i. Rör om. Salta och peppra.

Smörj formen.
Lägg moset runt kanten.

Lägg sej delarna i mitten. Salta.
Häll över såsen.
Lägg på citronen

200 grader i ca 25 minuter

No comments: