Thursday, December 17, 2009

1a inslaget med hälso tema.

Jag tror mig ha hittat den rätta vägen för ett hälsosammare liv med viktminskning som bonus. Det här kalla dem tipsen riktar jag till de som vill må bättre, vara nöjdare med sig själva och gå ner lite i vikt på kuppen. TYP

Välj själva om ni vill läsa eller inte.

1. Det allra viktigaste.
Ät INTE mer än du förbränner.

2. Det är ingen ide du försöker om du inte är redo, vill och är laddad. Du måste ta tag i det här själv. Ingen annan kan gå ner i vikt åt dig.

3. Ha hellre inget mål än för stora mål. Misslyckanden tar för mycket energi och får en bara att må dåligt.

4. Väg dig inte. Vad är en siffra? Vi vill ha välbefinnande.

5.Sluta tänka att du kan UNNA dig. Vill du gå ner i vikt kan du inte sitta hemma och tycka att du kan unna dig en chips påse eller en godis påse. Varför unnar du? Du gör kroppen bara mer illa av att unna dig onyttigheter, du får ännu mer övervikt och du får säkert dåligt samvete efter. Vill du unna dig något unna dig något du mår bra av. En bra tidning eller god exotisk frukt. Skit i städning, tvätt och disk. Åk och simma, ta en tur i skogen. Köp ett nytt badskum och bada. Vad som helst utom det du minst behöver.

6. Jag säger att du inte ska unna dig onyttiga saker men det betyder inte att jag aldrig tycker du ska äta det. Jag säger bara, ge dig inte själv ett pris som du inte behöver. Åker du bort till ngn som ställer fram bullar så självklart, Du kan TA EN eller en halv. Men NEJ du kan inte göra den proceduren flera gånger om dagen helst inte flera gånger i veckan heller. VÄLJ de viktigaste. Jag skulle kanske hellre valt att äta ngt onyttigt med tjej gänget än ensam med barnen tex. Hur många gånger det är okej att fika en bulle har självklart att göra med hur mkt man motionerar, mkt motion= kanske 2-3 gånger Lite=motion kanske 1 gång

7. Motionera. Hitta en träningsform som du verkligen tycker är rolig.
PROVA dig fram, VÅGA. Gå in på ett gym, köp ett 10 klipp och prova alla saker de har.
Har du barn/familj prova er fram till en bra tid som funkar inte bara för dig utan övriga familjen.
Börja inte med 7 gånger i veckan utan börja med 1 och håll det.
Skyll aldrig på att du inte orkade för du var för trött. Det finns ingen träningsform som gör dig tröttare än du var innan. All fysisk ansträngning drar igång adrenalinet så du känner dig pigg och framför allt NÖJD med dig själv efter.

Mat tips

1. Ska du äta kolhydrater gör det så tidigt som möjligt under dagen så du hinner förbränna bort det. Ät kolhydrater INNAN träning och Proteiner EFTER.
Jag äter själv så lite kolhydrater som möjligt men just de dagar jag tränar kan jag lägga till det.

Tänk er kroppen som en vedspis.
1.Själva spisen/stommen det är proteinerna. Mycket proteiner, då får du en bra och stark murad spis.
2. Veden du lägger in är kolhydraterna. Lägger du in för mkt ved blir det mkt aska.
3. Askan är det överflödiga fettet som blir kvar och måste plockas bort.

2. Ha alltid bra mat hemma.
Grönsaker: morötter, kål, paprika, tomater det är grönsaker som håller länge och som är fantastiskt goda och lätta att tillreda. Broccoli och advokado äter jag mkt men det är en smaksak.
Proteiner: Kyckling och fisk tycker jag är det oslagbara. Keso och Kesella är ett annat måste och likaså ägg.

3. Jag äter oftast den middag som övriga familjen äter men ofta på en liten tallrik.

4. Gör matlista och välj saker som är nyttiga. Det finns inget som säjer att barnen inte kan äta den nyttiga maten. Lagar du mat med väldigt lite fett i så är det enkelt att bara ringla på lite flytande margarin på barnens tallrik. Barnen ska såklart ha kolhydrater men det kan du själv bara låta bli att ta. Jag vet att många barn är känsliga på just grönsaksfronten. Låt dem själva välja grönsaker i affärn, låt dem skära och lägga upp, köra mixern, lägg upp fint på deras tallrik som garnityr så äter dem för det ser fint ut. Är det ett litet barn. Låt dem prova om och om och om igen.

5. Låt inte bli och ät. Det ska vara en fröjd att äta men vi ska äta RÄTT. Vi ska inte ge barnen skeva bilder av mat, vi måste göra det på ett naturligt sätt.

6. Till mellis/fika kan jag ta det jag skulle haft på mackan fast utan mackan.

7. Ät sakta och känn efter när du är mätt. Ät inte upp på tallriken bara för att.

8. Drick vatten med jämna mellanrum

Här är två kort på väldigt lättlagade och supergoda rätter som jag kan äta som lunch på en träningsdag.

Fullkorns couscous i botten.
Kyckling som jag brynt i olja på stark värme. Kryddar med salt, vitpeppar och chili. Slänger i paprika bitar, drar ner värmen och på med lock.
Skulle jag inte tränat hade jag tagit bort couscous och lagt till kanske lite vanlig grönsallad eller färsk bladspenat.


Samma kyckling som på förra. Slängde på grovstrimlad vitkål istället. Kesella 4%, på med lite sweet chili och tortilla bröd. Ingen träning, inget bröd.

Kom igen nu tjejer. För mig får ni vara precis hur feta ni vill I LOVE U ANYWAY men jag vill för er egen skull att ni också ska må bra och vara nöjda med er själva.

1 comment:

Anna said...

åå vilka bra tips. Jag känner direkt att 5an är en fälla för mig... Jag "unnar" mig alldeles för mkt. Ska börja unna mig hårinpackning, hemma spa och simturer istället. För mig går mitt missnöje med mig själv i perioder. Vissa månader ägnar jag det inte en tanke för att nästa månad gå ner mig i depp. Nej nu är jag snart 30, dags att sluta upp med viktdumheter och börja må bra istället! 2010 here I come!