Monday, November 23, 2009

Misslyckad utflykt och förstklassigt bak

Måndag igen och bara en vecka kvar till advent. Jag har precis stoppat i första julgardinerna i tvätt maskinen. Jag har tvättnojjja på julgardiner också. Allt måste tvättas innan det hängs upp och innan de stoppas ner i kartongerna också. I år råder lite omstrukturering på julgardinsfronten eftersom Hjalmar och Viola har vårt gamla sovrum nu. Hjalmar valde de gardiner som IngMarie köpt för 5 kronor på Albert och Herbert. De var superfina. Svarta med pepparkaksformer i guld, silver och rött. Snacka om fynd.

Idag laddade vi järnet för att göra en långutflykt. Vi packade varmchoklad och mackor och muffins som vi skulle stå oss på till iaf fram till mellis tid. Jag kollade ut, det var frost på gräset. Klädsel blev overall och vinterstövlar. Hela vägen till utflyktsmålet "Cykelnisses lekpark" hör jag mig själv: Hjalmar gå inte i vattenpölen, Du har inga gummistövlar, du blir blöt. Kliv upp ur vattenpölen osv. Väl framme i lekparken så säger Hjalmar - Mamma nu åker jag i min favorit rutchkana. Ja gör det du säger jag och hjälper Viola klättra på tåget. 10 åk senare dvs 5 minuter säger Hjalmar - Mamma mina persikoskinkor är blöta. Okej säger jag. - Säg till när dem är kall. Vi leker en stund och sen säger Hjalmar. Mamma nu är dem kall och magen är sugen på fika.
- Ska vi fika och gå hem nångång. Jag svarar - OKEJ Tid i lekparken 25 min inkl fika. Promenad till och från 30+30. Thats it.

Viola somnade på hemvägen hon är inge vidare pigg, men det har hon inte riktigt förstått själv
än, hon plöjer järnet och däckar sen. Hjalmar vill spela Yatsy. Vi spelar och jag somnar typ 10 gånger. Sen gjorde jag ngt jag aldrig trodde att jag skulle göra. Ett gigantiskt glas med snabbkaffe till mig själv. Och fasen vad pigg jag blev. Så nu har vi bakat matbullar och Hjalmar gjorde sina med pepparkaksformar. Viola vaknade lagom till baket och var hyffsat lycklig över sin degklump som snabbt förvandlades till snor, deg, slem, deg, damm klump. Det blev ingen gräddning av den.

Nu ska jag göra raggmunkar.
Bye

1 comment:

Terese said...

Låter som en mysig dag tycker jag :)
men vad är persikoskinkor för nåt??